[Designpanel] Amsterdam op Sterk: Bols Vodka

  • Design
  • 1 dec 2015 @ 10:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • DesignpanelPackaging design

Lucas Bols, 's werelds oudste en nog steeds producerende gedistilleerd merk, vroeg Van Heertum Design om de restyling van zijn internationale Vodka te regisseren. In de nieuw ontworpen identiteit speelt de Amsterdamse achtergrond van het merk een grote rol: de grachtenpanden van de hoofdstad zijn prominent in de campagne. Een modern design met een nostalgisch tintje dus. Het panel reageert nogal verdeeld.

Steven de Cleen, owner PROUDdesign
Een prima duty free verpakking voor de buitenlandse toeristen. Lekker kapitaliseren op de Amsterdamse roots met een voorspelbare afbeelding van de grachtenpandjes. De speciale fles is toch niet zo speciaal en alles staat er verder plichtmatig op: dop-wapen-merk-plaatje-handtekening. Gaat dit Bols wat hipper maken zodat het ook opeens in wodka relevant wordt? Ik denk het niet. Het beeldverhaal is te dun en daarmee valt het tussen wal en schip. Niet echt en niet hip. Als een opa op Nikies.
Rapportcijfer: 4

Jeff van Dijk, founder & owner OD
Dat Bols meer dan jenever is, dat wisten we. Dat Vodka lekker is ook. Wat we niet wisten, is dat je in de war kunt raken wanneer je je Hollandse geschiedenis mixt met de trots van Rusland. De branding van Bols ligt als een verstikkende deken over de Russische identiteit. Een rare fles vorm moet maskeren dat het om een kansloze poging gaat. Wat een sof. Het basale re-design is vanuit het merk Bols misschien nog niet eens zo gek. Maar een beetje doorgewinterde Vodka-drinker haalt het wel uit z’n hoofd om dit te kopen.
Rapportcijfer: 2

Stijn Braun, design director Mountain
Een mooie, strakke en subtiele fles die voldoet aan de huidige wodka taal (transparantie en blauw), gecombineerd met de roots van Bols. Het chique wapen staat waardig boven de opvallende en moderne Bols branding. Het doorkijkje van de Amsterdamse grachtenpanden spreekt internationaal tot de verbeelding en is een garantie tot succes. Kijk maar naar Old Amsterdam ;-). Kortom; een hele nette fles met een mooie opbouw. Maar leunen op roots is ook wel een beetje voorspelbaar. Amsterdam heeft meer dan dat. Breek met het traditionele imago en ga all the way. Dat is juist het Amsterdam van nu. Na een paar glazen Bols was er ongetwijfeld iets meer verrassends uitgekomen.
Rapportcijfer: 7

Edwin Visser, directeur SoGood
Helaas, deze inzending is een instinkertje. In de toelichting staat: ‘In deze nieuwe identiteit speelt de Amsterdamse achtergrond van het merk een grote rol: vooral de grachtenpanden van de hoofdstad zijn prominent aanwezig’. Maar bij nadere beschouwing van de plaatjes blijkt dat die grachtenpandjes geen enkele rol spelen op de nieuwe uitmonstering van de fles. Ze zijn alleen te zien op de promotionele uitingen, die wellicht menig consument ontgaan. We moeten de fles sec beoordelen ten opzichte van zijn voorganger. En dan krijg je het oude spelletje ‘Zoek de 7 verschillen’!

1. Logo op dop is gekanteld
2. Wapen is iets veranderd
3. Bols logo is minimaal aangepast
4. ‘Amsterdam 1575’ is onder het logo toegevoegd
5. Het rode streepje is verdwenen
6. Handtekening is nu in wit
7. Zinnetje ‘Amsterdam anno 1575’ is toegevoegd
(dubbelop is eens zo dik)









Natuurlijk, grote bekende merken kunnen zich vaak geen grote stappen veroorloven. Met deze kleine stapjes is Bols wellicht iets meer bij de tijd gebracht. Maar om nu te zeggen dat de gewenste authenticiteit en vakmanschap verhoogd zijn? Daar dragen deze wijzigingen in het verpakkingsdesign niet aan bij.

Rapportcijfer: 2

Wat vindt het marketeerspanel?

Designers versus Marketeers
Marc van Eck, Business Openers: 7
Karlijne Bos, Pearle: 8.5
Tessa van Breugel, Pepsico: 4


Lees hun onderbouwing in MT 2015 nummer 21.

Eerder beoordeelde designs:

Luxor

Cacao Barry

Google







Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis







Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum



 

















Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken